در چهارچوب جمجمه

حقیقت نیازمند انتقاد است ، نه ستایش - نیچه

۱۳۸۹/۰۳/۰۹

دانشجوی نابهنجار!

کامنتهایم 
دانشجویان مجرم و بزهکار

منبع خبر : دانشجو نیوز
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبه ای با پایگاه خبررسانی مهر ضمن تشریح نحوه برخورد با بدحجابان در این دانشگاه از احضار دانشجویان بدحجاب به کمیته انضباطی خبر داده است و افزوده است: برخی بدحجابان که به این نوع پوشش مصر بوده اند یک تا دو ترم تعلیق از تحصیل حکم انضباطی صادر شده است.


دکتر قادر پریز در این گفتگو با رد آمار اعلام شده از سوی برخی منابع مبنی بر احضار 20 نفر از دانشجویان بدحجاب این دانشگاه به کمیته انضباطی، تعداد این دانشجویان را بسیار بیشتر از این تعداد عنوان کرده و گفته است: تعداد این افراد بسیار بیشتر از این ارقام است به ویژه افرادی که تنها تذکر دریافت کرده اند. اما به دلیل محرمانه بودن آمار و ارقام در کمیته انضباطی امکان اعلام تعداد دقیق آنها وجود ندارد.

دکتر قادر پریز با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته تعداد این دانشجویان بسیار زیاد بوده است گفت: هر هفته افرادی به کمیته انضباطی احضار می شوند و تعداد آنها روز به روز و هفته به هفته متفاوت است.

وی افزود: از سوی هر دانشکده لیستی از اسامی بدحجابان به کمیته انضباطی داده شد و از بین فهرست، اسامی کسانی که دفعات زیادی تذکر گرفته بوده و اعتنایی به این تذکرات نداشتند احضار شدند. از تعدادی از آنها که تخلف خود را پذیرفتند تعهد کتبی اخذ شد تا رفتار غیر اخلاقی خود را تکرار نکنند. با این افراد برابر موارد یک تا پنج آیین نامه انضباطی برخورد شده است.

به نظر می رسد ریاست دانشگاه علامه و مدیریت این دانشگاه بیشترین سطح وابستگی به نهادهای امنیتی و کم ترین سطح استقلال را در میان دانشگاه های ایران دارند. کماآنکه پیش از این نیز با اعلام طرح خروج دانشگاه ها از تهران، ریاست این دانشگاه به منظور خروج برخی از دانشکده های این دانشگاه پیش قدم شده بود.

گفتنی است مطابق آیین نامه انضباطی دانشجویان حجاب و پوشش امری نسبی و عرفی است و مصادیق تخلف از آن می بایست با عنایت به عرف جامعه بازشناخته شود. اما به دلیل عدم تعریف چهارچوبه ی روشنی از حدود این تعاریف، این آیین نامه در سال های گذشته بارها به عاملی جهت فشار بر دانشجویان به کار گرفته شده است.

ایجاد جو ترس و وحشت به منظور به انفعال کشاندن دانشجویان در عرصه فعالیت های اجتماعی-سیاسی از جمله اهداف سیاسیت های امنیتی نهادهای سرکوبگر در مواجه با دانشگاه هاست.

واقعن چقدر شرم آور !

حال اگر یک زن بی سواد عقده ای نتواند خودش را کنترل کند و آنقدر خودش را از حدود قوانین جامعه متمایز کند که ماموران امنیتی که باید مجرمین خطرناک تری را کنترل کنند در گیر وی شوند میتوان مشکلش را فهمید.

ولی یک دختر دانشجو چنان درگیری شخصیتی داشته باشد و چنان سر و وضعی برای خود بسازد که علارغم حساسیتهای موجود مسئولین دانشگاه مجبور شوند با وی برخورد کنند دیگر نمیدانم از چه قشری باید انتظار داشت که شعور رعایت ضوابط را داشته باشد و اگر با آن محدودیت و چهارچوب مخالف است بجای قانون شکنی برای تبلیغ نظرش و متقاعد کردن جامعه و سپس قانون گزاران کار فرهنگی و برخورد مدنی انجام دهد.

هیچ نظری موجود نیست: