در چهارچوب جمجمه

حقیقت نیازمند انتقاد است ، نه ستایش - نیچه

۱۳۸۹/۰۴/۰۲

سکولاریسم و ریفرم اسلامی


# کامنتهایم
# سکولاریسم


برای :بحران سکولاریسم در ایران

 پرسش من این است: در شرایط حاضر وظیفه سکولارها چیست؟


دوست من وظیفه ی تمام روشنفکران و بخصوص روشنفکران سکولار آکاهی دادن به مردم است .
و این مهم نه به معنای تبلیغ سکولاریسم است چرا که در حال حاضر یک سکولار دموکرات بودن جمع اضداد است.
اگر شما بخواهید در این مملکت لیبرال باشید باید به خواست اکثریت گردن دهید و اکثریت هم از روحانیت خط میگیرند و روحانیت نیز مجبور به رعایت قوانین اسلامی هستند و قوانین اسلامی هم سکولار نیستند بلکه در حوزه های اجتماعی هم دستورات صریح دارند .
از آنجا که حتی امروز از پاره ای از این دستورات چشم پوشی میشود پس باید اصلاحاتی در کلیت نگاه ما به قرآن و تعالیم اسلام بر مبنای عقل انجام شود و جالب اینجاست که ما شیعیان ابزار آنرا داریم.
اجتهاد !

بله اجتهاد امکانی است که علمای شیعه دارند تا بتوانند آینده ی اسلام را به بهای مناقشه و مخالفتهای امروز بخرند و این شجاعتی بزرگ میخواهد .


وظیفه ما آماده ساختن اذهان است .





  • که قرآن پیام خدا اما جاری شده از لسان انسان بوده و خدشه ناپذیر نیست. 
  • قوانین اسلام بر اساس شرایط محیط محل نزول این آئین بوده و میتوان بر اساس مقتضیات امروزه آنرا اصلاح کرد. 
  • و در حوزه های اجتماعی میتوان اجماع را جایگزین قوانین خلل ناپذیر کرد. 

پاسخ



khanehdust
ژوئن 19, 2010 در 9:44 ق.ظ.

دوست عزیز بخش عمده فرمایشات شما کاملا بجاست. اما عرض بنده به آن دلیل جمع اضداد نیست که مخاطب آن گروهی خاص و یک اقلیت از مردم ایران است، یعنی سکولار های لیبرال. در اینکه ما در ایران کسانی داریم که هم دموکرات هستند و هم سکولار شکی نیست. وظیفه آن هاست که با تبیین مواضع خود شرایطی ایجاد کنند که مردم به سکولاریسم و دموکراسی رای بدهند بی آنکه ناچار باشند مذهب خود را کنار بگذارند. من کاملا با نقش روحانیون که شما اشاره کردید موافقم. و در چهارچوب تعریف مشخص از سکولاریسم و دموکراسی میشود حتی روحانی سکولار لیبرال هم داشت. بنده چون خودم از یک خانواده روحانی هستم این را عرض میکنم. یعنی روحانیونی را میشناسم که این را قبول دارند. ولی نهایتا وقتی به توده مردم میرسد نقش روحانیون بسیار مهم است و به همین خاطر کار نظری توسط سکولار های لیبرال حیاتی است. در باب اجماع و ظرفیت های روحانیون شیعه هم میشود صحبت کرد. انشاالله اگر مایل بودید و فرصت داشتید، بنده خیلی خوشحال میشوم مستفیض از فرمایشات شما شوم. ارادتمند شما.
پاسخ


SECULAR-MAN
ژوئن 19, 2010 در 12:21 ب.ظ.
خواهش میکنم .
محبت دارید من نظریه پرداز و تئوریسین نیستم و البته که این نقطه ی قوت میتواند باشد.
در این امور که محل مناقشات زیاداست به نظر من روشنفکران عادی بهتر میتوانند تحلیل کننده ی نظریات تئورسینهای این امور باشند چرا که گهکاه میبینیم شخصی سالها نظریه ای را به عنوان استاد دانشگاه و یا مدرس آن تبلیغ میکند و حال اگر به ناممکن بودن آن پی برد چگونه میتوان تصور کرد بسادگی تمام گذشته ی خود را منسوخ اعلام کند.
اما ما افراد عادی اجتماع میتوانیم بی مهابا بگوئیم نقد شویم و برای ما که حرفه ی مان چیز دیگریست کمتر سخت است که بگوئیم :”آقا غلط بود آنچه خود میپنداشتیم”.
اما روحانی سکولار!!!
آخر بدون ریفرم اسلامی چطور ؟
امر به معرف و نهی از منکر را فقط در نظر بگیرید!
پاسخ


khanehdust
ژوئن 19, 2010 در 1:43 ب.ظ.

بله دوست عزیز. روحانی سکولار کاملا ممکن است. به همین مثال خود شما به پردازیم. روحانی میخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند. در میان همین علمای شیعه حاضر در این که چه معروف است و چه منکر اختلاف نظر هست. به علاوه میان آن که چگونه باید امر و نهی کرد هم اختلاف است. سکولار لیبرالیسم تنها نوع حکومت است که آزادی همه این علما را در حد تبلیغ و تشویق مردم به معروف و نهی از منکر ضمانت میکند. این ضمانت یعنی فلان مذهبی به جرم اینکه نظرش با حکومت هم خوانی ندارد به زندان نمی افتاد. نمونه اش آقای کاظمینی بروجردی. البته شکی نیست که جمعی از روحانیون مخالفت خواهند کرد. کما اینکه بعضی مارکسیست ها هم مخالف خواهند بود.
پاسخ



SECULAR-MAN
دوست من از دوست روحانی سکولارمان بپرسید که با توجه به دستور قرآن مبنی بر تحت فشار گذاشتن یهودیان و مسیحیان برای پذیرفتن دین اسلام و یا پرداخت جزیه چگونه میتوان خود را مسلمان دانست ولی حکومت سکولار داشت.

یا در صورتی که حدود و تعزیرات و یا قوانین ارث در مجلس سکولار تغییر کند واکنش روحانیان چیست .
آیا جز باید اول اسلام را سکولار کرد؟!












khanehdust

دوست عزیز حتی امروز در همین جمهوری اسلامی هم دیگر جزیه نمیگیرند. اساسا برای قرنها روحانیون شیعه معتقد بودند که در عصر غیبت حتی نماز جماعت هم نباید خوانده شود و شیعیان از هر گونه دخالتی در امور حکومتی باید به کلی پرهیز کنند.



SECULAR-MAN
خوب پس دستور قرآن چه ؟
خودمان هر جایش را خواستیم تفسیر به رای کنیم؟
مثلن مثل در خواست رئیس قوه ی قضائیه از ولی فقیه که :
اجازه بهید در مجازات زنای محسنه به جای سنگسار شلاق بزنیم؟
یا اگر ولی دم رضایت دادند محکوم را از پای چوبه دار آزاد کنیم و اگر ندادند بدار آویزیم؟
انصاف دهید اگر نیمی از قرآن را از آن جدا نکنیم (استغفر الله) جوانان جویای یک مذهب قابل قبول چه باید بکنند ؟
همه که لائیک نمیتوانند باشند؟





khanehdust
ژوئن 29, 2010 در 7:27 ب.ظ.
با عرض سلام. بنده خودم از یک خانواده مذهبی هستم که غالب اعضای آن نمازشان قطع نشده، یک روز روزه خواری نکرده اند، خمس و زکاتشان را پرداخته اند، و بنده را هم مرتد میدانند. من مرتد هم چند روز در سال مثلا عاشورا و شبهای احیا عرق نمیخورم. من اساسا ضد اسلام بودن را یک حرکت انحرافی و خطا میدانم. مردم در مذهب خود باید آزاد باشند. ولی سنگسار و قصاص را برخی از همین آیات فعلی راه حلهایی پیشنهاد کرده اند. سکولار بودن به نظر من یعنی دولت قوانینش بر اساس مذهب نباشد، ولی دولت حق ندارد ملت را از داشتن عقاید مذهبی باز دارد.

SECULAR-MAN


خوب دیگر امروز شما را مرتد میدانند فردا مرا و پس فردا دولت سکولار را !
چرا که دولت گفته :
اگر کسی در دعوا ناخواسته کسی را کشت قصاص ندارد یا هر چقدر هم ولی دم نداشته باشد کسی که فرزندش را کشت باید 20 سال حبس تحمل کند
کسی که در دفاع در مقابل تجاوز در حالی که در خانه ی پسر غریبه بوده و مشروب خورده و او را کشته نباید بدون هیچ کیفری آزاد باشد
 و کسی که بهمین دلیل مردی را که در خانه اش بوده کشته نباید اعدام گردد.
زنی که به همسرش خیانت کرده مستحق سنگسار نیست و مردی که با وجود زن وبچه رفته دختر جوانی را صیغه کرده باید تنبیه شود.
دختر (باکره) بدون اذن پدر میتواند دوست پسر (اردواج موقت حالا) داشته باشد و ارتباط با دختر زیر شانزده سال زندان دارد.
حداقل پوشش مردان و زنان را مجلس تعیین میکند و قوانین مدنی چون ارث میان زن و مرد یکسان است.
و....
مگر یک مجتهد شجاع اساسن مسائل را حل کند .
تو یک نفری و خانواده ات یک جمع
این نسبت را به تمام ایران تعمیم بده
هنوز عده مان کم است اگر اسلا م سکولار شد که شد وگرنه زمانی که زیاد شدیم خودمان سکولارش میکنیم.
اما نه دین را میتوان حذف کرد و نه حذفش صلاح است.
ایران بدون اسلام تهی از هویت است
 در این جمله ی آخر من تعمق کنید

هیچ نظری موجود نیست: